Het is heel normaal als je je eerst een beetje ongemakkelijk voelt met al die mensen om je heen, maar onthoud: iedereen is ooit een beginner geweest, zelfs de docent. Geef jezelf de tijd om te wennen en lift mee op het enthousiasme van andere deelnemers. Wees trots op jezelf dat je de stap neemt naar een gezonde(re) levensstijl en het behalen van je doel. Geniet vooral!

Voordat je begint

Zoek kleding uit waarin je je op je gemak voelt. Neem schone, goede ondersteunende schoenen mee. Kies bij Zumba voor schoenen met een gladde zool. Ga niet direct na een maaltijd sporten, wacht ongeveer 1,5 tot 2 uur. Eet wel iets! Een banaan is ook al goed. Zoek een goede plek in de zaal, met goed zicht op de instructeur. Schrik niet van de spiegels; deze zijn er om je houding te kunnen corrigeren. Neem een bidon mee en een handdoek (2 stuks bij RPM indoor cycling).

De warming-up

Dit belangrijke onderdeel van de workout bereidt het lichaam voor op de belasting. Je doorbloeding wordt beter en je hartslag begint te stijgen waardoor je je lichaam en je spieren verantwoord kan gaan belasten.

Het conditiegedeelte 

Het doel van dit gedeelte bij een conditionele workout is, om de hartslag omhoog te brengen en langere tijd hoog te houden. Het is heel normaal als je de eerste paar keer niet meekomt. Neem dan je rust en stap even op de plaats. Heb je moeite met de choreografie? Laat dan de armbewegingen weg en voeg die pas toe als je de bewegingen onder de knie hebt. Er wordt veel herhaald dus je leert vanzelf mee te komen. Na vier keer meedoen ben je al een stuk verder.

Het spierverstevigende gedeelte

Je versterkt hiermee je spieren en het spieruithoudingsvermogen. Het is hierbij belangrijk om op je houding en je techniek te letten. Let goed op de aanwijzingen van de docent. Vraag de docent als je iets niet begrijpt of pijn hebt; dan krijg je een vervangende oefening.

De cooling-down

Dit is het einde van de training. Je hartslag gaat langzaam naar beneden en de spieren worden gerekt. Geniet van deze welverdiende ontspanning.

Geef jezelf de kans om te wennen aan een training en verwacht niet direct teveel van jezelf. Schaatsen en zwemmen lukte ook niet in één keer. Het SHK-team wenst je veel sportplezier en helpt je graag bij het behalen van je doel.